بهترین صنایع دستی ایران

  • ۰
  • ۰

برک بافی

بَرَک نوعی پارچهٔ نرم و چسبان و کلفت است که در خراسان از پشم شتر یا این که کرک بز با دست می‌بافند و از آن جامهٔ زمستانی می‌دوزند . برک از لطافت و استحکام خاصی برخوردار‌است و از آن عمدتاً برای تهیه و تنظیم و دوخت کت مردانه به کارگیری مینمایند . گرمای پارچه‌های فراوان کلفت و نرم برک , دردهای عضلانی را کاهش میدهد و برای دردهای مفاصل نیز التیام‌بخش است .
برک به‌طور معمول خودرنگ بوده و در رنگ‌ها قهوه‌ای , سیاه , سفیده , شیری و شکری و خاکستری ایجاد می شود .
در قدیم , بیشتر درویشان بودند که از برک قبا و کلاه می‌ساختند و ابعاد با بهبود کیفیت آن , پادشاهان و فرمانروایان نیز قبا و جبه جنس برک به‌تن می‌کردند . برای تنظیم این پارچه , کرک بز را بعداز کمان زدن و نوار کردن با چرخ می‌ریسند و آن را تبدیل به نخ می نماید و در دستگاه تن‌بافی آن را به پارچه برک تبدیل میکند .
پارچه درشت برک را برای مدتی در مغز گوسفند و آب ولرم می گذارند و با گز روی آن می کشند و با استخوان به آن می زند , موهای بیش از آن بیرون می گردد و آن گاه پارچه‌ای نرم و گرم , به‌دست می‌آید .

  • ۹۸/۰۸/۲۳
  • محمد محمدی

برک بافی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی