بهترین صنایع دستی ایران

  • ۰
  • ۰

ترمه بافی

ترمه , نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنعت های دستی نساجی نفیس کشور‌ایران است . نقش‌های منحنی نظیر بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار میرود .
ترمه با طرح‌های مضاعف متنوعی در نقاط متفاوت جمهوری اسلامی ایران بافته می‌گردد و ترمه یزد به زیبایی زیاد دارای شهرت است . برای ترمه‌بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند به کار گیری می‌نمایند . نخ‌ها با رنگ‌های گیاهی و مواد تصنعی ارگانیک , و بیشتر به رنگ‌های عنابی , قرمز‌رنگ , سبز , نارنجی رنگ و مشکی رنگرزی میگردند . بعضی از نقش‌های متنوع ترمه بافی عبارتند از بته جقه , گل‌های فرمانروا عباسی , بته لباس , شاخ گوزنی , امیری , شیوه روش ( محرمات ) , بته سروی و بته بادامی .

مراقبت , شستشو و اتو کشی ترمه
اصولاً پارچهٔ ترمه به باعث بافت منحصر به فرد , و به دلیل تراکم بسیار پودهایش از یک ایستادگی نسبی مطلوب برخوردار‌است و به صورت کلی پردوام خیس از بقیهٔ اشکال پارچه است . با این هم اکنون , نور و روشنایی و رطوبت از وسیع ترین عامل ها رنگ پریدگی ترمه است . زیرا قسمت‌های سیاه آن در قبال نوروروشنایی و حرارت دارای اهمیت خیس از بقیهٔ قسمت‌ها بوده و به راحتی آن‌ها را جذب می کند . نیز چنین بید یکی دشمنان ترمه است و به همان گونه که پارچه‌های پشمی در قبال بیدزدگی مراقبت میشود , می‌بایست در نگهداشت ترمه اقدام شود , که متداول‌ترین آن‌ها به کار گیری از نفتالین است . از آن جا که معمولاً ترمه با آستری و یراق همراه میشود , شستن ترمه با آب به فرآورده جراحت می رساند و از طرفی دمای بالای آب و مواد شیمیایی موجود در ماده شوینده نیز می تواند آسیب زا باشد ; براین پایه فقط راهی که برای شستشوی ترمه پیشنهاد شده خشکشویی است .

 

  • ۹۸/۰۸/۲۳
  • محمد محمدی

ترمه بافی

نظرات (۱)

  • ساک دستی تبلیغاتی
  • مطلب بسیار جالبی بود. ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی