بهترین صنایع دستی ایران

  • ۰
  • ۰

فرش ایرانی

فرش , پارچه ای سنگین است که برای اشکال وسیعی از هدف ها مفید و نمادین ایجاد شده‌است و در جمهوری اسلامی ایران ( که از لحاظ تاریخی تحت عنوان پارس شناخته می شود ) , برای مصارف خانگی , فروش محلی و صادرات ساخت می شود . قالی بافی بخش مهمی از فرهنگ و تمدن فارسی و هنر ایرانی است . در مجموعه فرشهای شرقی ساخت شده بوسیله کشورهای به اصطلاح ( کمربند گلیم ( , گلیم پارس از تنوع و نازکی طرح های منیفولد خویش پررنگ است .

فرشها و فرشهای ایرانی از جور های متفاوت به صورت موازی به وسیله قبایل عشایری , در کارگاه های قریه و شهر و کارگاه های دربار سلطنتی به صورت یکسان بافته می شدند . بنابراین , آنان خطوط گوناگون و همزمان سنت را نشان می دهند و تاریخ کشور ایران و اقوام متفاوت آن را رفلکس می دهند . فرشهای بافته شده در کارخانجات دربار صفوی اصفهان در حین قرن شانزدهم به دلیل رنگهای دقیق و طراحی هنری لبریز نام و ترسیم است و امروزه در موزه ها و تیم های خصوصی در سراسر عالم به ثروت می رود . الگوهای و نقوش آنها یک سنت هنری را برای کارخانه های دربار ساخت کرده است که در تمام زمان امپراتوری پارس تا آخری سلسله سلطنتی کشور ایران زنده نگه داشته شده‌است .
گلیم های بافته شده در شهرها و مرکز ها ناحیه ای نظیر تبریز , کرمان , مشهد مقدس , کاشان , اصفهان , نائین و قم با تکنیک های یگانه بافندگی خویش و به کارگیری از مواد , رنگ ها و الگوهای باکیفیت کیفیت بالا مشخص و معلوم میگردند . کارخانجات شهرکی نظیر تبریز نقش مهمی در احیای سنت گلیم بافت بافی پس از عصر های نزول داشته اند . گلیم های بافته شده بوسیله روستاها و اقوام گوناگون کشور‌ایران با پشم ریز , رنگهای روشن و دقیق و الگوهای یگانه و سنتی متفاوتی می گردند .

بافندگان عشایری و کوچک روستایی اکثر تایم ها گلیم هایی با طرح های جسورانه خیس و بعضاً درشت خیس ساخت می‌نمایند که برخلاف طراحی های هنری و از پیش برنامه ریزی شده در محل های کار بزرگتر , تحت عنوان معتبرترین و گلیم بافت های سنتی کشور‌ایران به اکانت می‌آیند . فرشهای گبه لبریز اسم و ترسیم ترین مدل گلیم بافت از این خط سنتی است .
 

  • ۹۸/۰۸/۲۱
  • محمد محمدی

فرش ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی